درست یکسال پیش بود که ارزش سهام اپل در یک جهش باورنکردنى ، افزایش یافت اما در ادامه انتظار میرفت که این صعود ادامه داشته باشد اما انگار اکنون چنین نیست در ادامه مطلب از اخبار جدید سهام اپل برایتان گفته ایم.




شاید با دیدن تیتر بگویید، مگر میشود یک شرکت هفتصد و پنجاه میلیارد دلارى در عینى که اوضاع خوبى در این اواخر داشت به یکباره ورشکست شود؟ جواب، بله! حتما یادتان است که ارزش بالاى سال قبل به دلیل فروش آیفون بود و تقریبا میشه گفت ارزش شرکت اپل وابسته به آیفون بود. عکس زیر هم ارزش این کمپانى نسبت به سایرین در سال گذشته رو نشون میده.


اما امسال چه خبر؟

همانطور که میدانید محصولات امسال اپل تفاوت چندانى نداشتند در عین اینکه شرکت هاى اندرویدى نیز هر کدام رشد داشته و شرکت هاى چینى نیز دارند غول هاى تکنولوژى را به زمین میزنند. در واقع پس از خبر ورشکستگى کامل و ارزش منفى اچ تى سى به همراه ورشکستگى سونى و ضرر هاى پشت سر هم سامسونگ،این با. نوبت اپل بود! اما دلایل آن چه بود!

در پستى مجزا، در این باره بسیار گفتیم اما خلاصه اش این است: اپل دیگر آن اپل قبلى نیست. اما چرا؟چون ایپد پرو محصولى کم کاربردتر از ایپد ایر دو است و فقط قشر محدودى در بر میگیرد.

چرا؟ چون آیفون ها بعد از این همه نسخه بتاى عمومى و نسخه بتاى توسعه دهندگان، همچنان در تب سرچ لگ میزند؟ چرا چون محصولات اپل دیگر رابط کاربرى روانى ندارند و چرا؟ چون مکبوک دوازده اینچى آنقدر ضعیف است که از پس امور بسیار سبک روزانه هم بر نمى آید و در عین حال قیمت آن به طور میانگین 1600$ است. لازم به ذکر است هنوز هم انیمیشن ها حتى در نسخه 9.2 بدون روشن کردن قابلیت reduce motion، غیر فعال میشوند.هنوز هم جدیدترین فبلت اپل در نمایش انیمیشن هاى ترى دو تاچ کاهش فریم دارد و همچنین نباید مشکل هاى این سیستم عامل در ورژن ى قبلى را فراموش کنیم. اپل کم فروش شده چون با وحود پردازنده ام ناین، hey siri فعال ندارد( خارج از حالت شارژ) نگویید نیاز نیست که اگر نیاز نبود اپل نباید این قابلیت را در آیپد ها زمانى که در شارژ هستند قرار میداد.اپل واچ هم درست است که از رقیبان بهتر بود اما در حد و اندازه اپل نبود.


امسال اپل هیچ چیز جدیدى بجز آیفون هاى قویتر نداشت و ترى دى تاچ هم نمیتوانست به تنهایى بار جدید بودن و نوآور بودن را به دوس بکشد در حالى که تمام بهبود هاى اپل مثل اثر انگشت توسط شرکت هاى دیگر خنثى شد. حسگر پرچمداران شرکت هاى دیگر سرعتى برابر یا بیشتر از آیفون شش اس دارند و نمونه هاى ارزانتر از آیفون شش سریعتر هستند.


نتیجه این شرایط، کاهش صدو پنجاه میلیارد دلارى سهام اپل بود. وقتى که 550 هزار میلیارد تومان به راحتى از بین برود بعید نیست که در ادامه شکست ها بیشتر شود. ضمنا اپل تولید آیفون هاى جدید را نیز کاهش داده. به هر حال اپل باید با کاهش درامد و ارزش دست و پنجه نرم کند تا پاییز سال دیگر که محصولات جدید معرفى میشوند. اما اگر اپل به مسیر خود به این گونه حرکت کند، بعید نیست که دیگر در اسل 2017 آیفونى ارائه نشود و شما نیز اپدیت اى او اس نگیرید! 


نظر شما چیست؟ آیا اپل میتواند نجات یابد؟