فیبر نورى در کشور ما به منظور اتصال کابل تلفن مورد استفاده قرار میگیرد. خوب پس انتقال دیتاى اینترنتى نیز از این طریق انجام مى شود. در ادامه مطلب به نسل قدیم و جدید این نوع فیبر و پهناى باند اینترنتى که ایجاد میکند میپردازیم.



همانطور که در کتاب هاى درسى قدیم نیز مشاهده میشد، فیبرنورى (نسل قدیم)میتواند در یک لحظه، ده هزار مکالمه صوتى برقرار کند. مکالمه یعنى ده هزار پیام صوتى دریافتى و ده هزار پیام ارسالى صوتى. از طرفى پهناى باند 128Kb/s نیز مختص پیام صوتى است! یعنى پهناى باند ارسال پیام صوتى، برابر پهناى باند دریافت پیام صوتى، برابر 128Kb/s است. این یعنى پهناى باند فیبرنورى 12.8Mb/s براى دانلود و همین مقدار نیز پهناى باند آپلود به میزان حداکثر است! اما دلیل اینکه میزان سرعت اپلود کمتر است دلایل زیر ساختى دارد. نسل جدیدى فیبر نورى وارد زیر ساخت شده که حداکثر پهناى باند دانلود، نزدیک به بیست مگابیت در ثانیه است. نسل جدیدتر که در ایالات متحده آمریکا مورد استفاده قرار میگیرد قادر به دریافت اطلاعات با سرعت بسیار بالاى پنجاه مگابیت در ثانیه است. توجه شود که پهناى باند ارسال نیز همین مقدار است. البته در ایالات متحده اختلاف سرعت دانلود و آپلود بسیار مینیمال است.


نکته قابل توجه این است که اگر تمام پهناى باند مورد استفاده قرار گیرد امکان برقرارى تماس از طریق خط تلفن ممکن نیست و خط اشغال مى شود. در دایال اپ نیز به همین دلیل فقط اینترنت یا فقط تماس ممکن بود.


اگر سوالى در این زمینه دارید، در بخش نظرات به ما انتقال دهید!